Programma Het Achterland

Ben je tussen de 13 en 15 jaar oud en ga je naar het voortgezet onderwijs? Dan kan je je aanmelden voor een vierjarig traject bij Het Achterland. Ieder jaar bestaat uit vier blokken waarbij je in het eerste blok heel veel toffe lessen krijgt. Zoals Afrikaanse dans, camera-acteren, scenografie (ontwerpen van een decor), productie of het onderzoeken van de mogelijkheden van licht, geluid en techniek. In het tweede blok ga je werken met een bekende theatermaker en werk je toe naar een presentatie of een productie. Soms is dat een theatervoorstelling, maar het kan ook een andere vorm krijgen. Daarnaast nodigen we bekende Nederlanders uit die als inspirator een gastles verzorgen. Denk aan schrijvers, acteurs en dansers maar ook aan filosofen, wetenschappers of sporters. 

 

Het gaat er bij Het Achterland om dat je jezelf beter leert kennen en ontdekt waar jou fascinaties liggen. Dat kan betekenen dat je er achter komt dat je helemaal geen acteur wilt worden maar dat je bijvoorbeeld interesse hebt voor scenografie (decor en kostuums) of dat je heel goed toneelteksten kunt schrijven. Maar het kan ook zijn dat je erachter komt dat je iets heel anders wilt doen in je leven. Dat maakt niet uit, Het Achterland is bedoelt als een ongelimiteerde speeltuin om jezelf te ontdekken.

 

Naast de vaste structuur van Het Achterland is er ruimte voor eigen projecten, een ongedwongen sociale leer- en leefomgeving en individuele begeleiding als daar behoefte toe is.

Blok 1 & 2: I must be perfect

In de eerste twee blokken van het jaar nodigen we een Afrikaanse dansleraar en een theatermaker uit als hoofddocent. Zij gaan op hun eigen inspirerende wijze aan de slag met het thema 'identiteit' en 'zelfbeeld'. Waar ben je trots op en waar schaam je je voor? Hoe kijken anderen naar jou en hoe denk je dat anderen naar jou kijken?

 

 

We nodigen verschillende gastdocenten uit die door bekend en beroemd te zijn voortdurend vechten tegen het beeld dat anderen van ze hebben en we gaan in gesprek met verschillende ervaringsdeskundigen die ons meer kunnen vertellen over hoe ons brein werkt.

BLOK 3 & 4: LABEL ME

In het derde en vierde blok leren we wat het betekent om in hokjes te denken en om voortdurend gelabeld te worden. Onze hele maatschappij is er zelfs op ingericht. Grote commerciële belangen liggen verscholen achter dit mechanisme. En we doen er allemaal heel hard aan mee. Maar wat zijn de gevolgen van dit hokjesdenken? Wat doet het met ons en hoe werkt het door in ons eigen leven? Door het labelen van anderen lijkt het alsof we zelf ook wat afvlakken.  

 

In deze blokken ga je aan de slag met een theaterdocent en een bekende regisseur en choreograaf. Het eindresultaat presenteren we op een groot theaterfestival in het noorden!


Volkshogescholen in Scandinavië als inspiratie

Het Achterland laat zich sterk inspireren door de opzet en structuur van de  Volkshogescholen in Scandinavië waarbij de dialoog tussen studenten en docenten voorop staat. Die dialoog is voor Het Achterland relevant, een gelijkwaardige leeromgeving voor leerlingen en docenten. De Volkshogescholen zijn plaatsen van zelf-ontdekking, waar je uitgedaagd wordt je eigen sterke punten te ontwikkelen en persoonlijk te groeien. Met je eigen houding, vaardigheden en motivatie zul je worden aangemoedigd om doelen te stellen en daaraan te werken. De sociale omgeving van de Volkshogescholen en de focus op communicatie, versterken van sociale vaardigheden en cohesie zijn belangrijke speerpunten van de structuur.