Programma Het Achterland

Ben je tussen de 12 en 16 jaar oud ? Dan kun je je aanmelden voor een vierjarig traject bij Het Achterland. Het eerste jaar (2019/2020) bestaat uit drie blokken en een introductieprogramma, waarbij je heel veel toffe lessen krijgt.
Je gaat aan de slag met dans, camera-acteren, scenografie (ontwerpen van een decor), productie en het onderzoeken van de mogelijkheden van licht, geluid en techniek.
Na ieder blok, er zijn er 3, heb je een presentatie of een productie. Soms is dat een theatervoorstelling, maar het kan ook een andere vorm krijgen. Daarnaast nodigen we bekende Nederlanders uit die als inspirator een gastles verzorgen. Denk aan schrijvers, acteurs en dansers maar ook aan filosofen, wetenschappers of sporters. Ook kan het zijn dat we op pad gaan en een kijkje achter de schermen van een productie nemen.

 

Het gaat er bij Het Achterland om dat je jezelf beter leert kennen en ontdekt waar jouw fascinaties liggen. Dat kan betekenen dat je erachter komt dat je helemaal geen acteur wilt worden maar dat je bijvoorbeeld interesse hebt voor scenografie (decor en kostuums) of dat je heel goed toneelteksten kunt schrijven. Maar het kan ook zijn dat je erachter komt dat je iets heel anders wilt doen in je leven. Dat maakt niet uit, Het Achterland is bedoeld als een speeltuin om jezelf te ontdekken.

 

Hoe ziet het programma er uit?

We starten op 2 november, de eerste zaterdag na de herfstvakantie, met ons programma.
De lessen worden gegeven in een blok van 10 weken, dat afgesloten wordt met een presentatie of productie. Tot aan de zomer zijn er 3 blokken met elk hun eigen thema en docent. Iedere docent heeft zijn eigen specialisme, zodat je steeds nieuwe dingen leert.

 

Programma op een zaterdag:
's Ochtends is er van 10.00 - 12.30 uur een workshop.

 

Om 12.30 uur wordt er gezamenlijk geluncht.
Je neemt zelf je lunch mee, wij zorgen voor koffie, thee en limonade.

 

Na de lunch kun je op onderzoek uit: gezamenlijk werken aan jullie productie, een extra workshop volgen of werken aan kleding, decors, muziek voor de voorstelling enz. Natuurlijk zijn wij daarbij aanwezig om je te coachen & inspireren. Je kunt zelf bepalen hoe lang je door wilt werken.

 

Blok 1 : I must be perfect

In het eerste blok van het jaar nodigen we een Afrikaanse dansleraar uit. Hij gaat op zijn eigen inspirerende wijze aan de slag met het thema 'identiteit' en 'zelfbeeld'. Waar ben je trots op en waar schaam je je voor? Hoe kijken anderen naar jou en hoe denk je dat anderen naar jou kijken?

 

 

We nodigen verschillende gastdocenten uit die door bekend en beroemd te zijn voortdurend vechten tegen het beeld dat anderen van ze hebben en we gaan in gesprek met verschillende ervaringsdeskundigen die ons meer kunnen vertellen over hoe ons brein werkt.

BLOK 2: LABEL ME

In het tweede blok leren we wat het betekent om in hokjes te denken en om voortdurend gelabeld te worden. Onze hele maatschappij is er zelfs op ingericht. Grote commerciële belangen liggen verscholen achter dit mechanisme. En we doen er allemaal heel hard aan mee. Maar wat zijn de gevolgen van dit hokjesdenken? Wat doet het met ons en hoe werkt het door in ons eigen leven? Door het labelen van anderen lijkt het alsof we zelf ook wat afvlakken.  

 

In dit blok ga je aan de slag met een theaterdocent en een bekende regisseur en choreograaf. Het eindresultaat presenteren we op een groot theaterfestival in het noorden!


Volkshogescholen in Scandinavië als inspiratie

Het Achterland laat zich sterk inspireren door de opzet en structuur van de  Volkshogescholen in Scandinavië waarbij de dialoog tussen studenten en docenten voorop staat. Die dialoog is voor Het Achterland relevant, een gelijkwaardige leeromgeving voor leerlingen en docenten. De Volkshogescholen zijn plaatsen van zelf-ontdekking, waar je uitgedaagd wordt je eigen sterke punten te ontwikkelen en persoonlijk te groeien. Met je eigen houding, vaardigheden en motivatie zul je worden aangemoedigd om doelen te stellen en daaraan te werken. De sociale omgeving van de Volkshogescholen en de focus op communicatie, versterken van sociale vaardigheden en cohesie zijn belangrijke speerpunten van de structuur.