Programma Het Achterland

Ben je tussen de 12 en 16 jaar oud ? Dan kun je je aanmelden voor een vierjarig traject bij Het Achterland. Het eerste jaar (2019/2020) bestaat uit drie blokken en een introductieprogramma, waarbij je heel veel toffe lessen krijgt.
Je gaat aan de slag met dans, camera-acteren, scenografie (ontwerpen van een decor), productie en het onderzoeken van de mogelijkheden van licht, geluid en techniek.
Na ieder blok, er zijn er 3, heb je een presentatie of een productie. Soms is dat een theatervoorstelling, maar het kan ook een andere vorm krijgen. Daarnaast nodigen we bekende Nederlanders uit die als inspirator een gastles verzorgen. Denk aan schrijvers, acteurs en dansers maar ook aan filosofen, wetenschappers of sporters. Ook kan het zijn dat we op pad gaan en een kijkje achter de schermen van een productie nemen.

 

Het gaat er bij Het Achterland om dat je jezelf beter leert kennen en ontdekt waar jouw fascinaties liggen. Dat kan betekenen dat je erachter komt dat je helemaal geen acteur wilt worden maar dat je bijvoorbeeld interesse hebt voor scenografie (decor en kostuums) of dat je heel goed toneelteksten kunt schrijven. Maar het kan ook zijn dat je erachter komt dat je iets heel anders wilt doen in je leven. Dat maakt niet uit, Het Achterland is bedoeld als een speeltuin om jezelf te ontdekken.

 

Hoe ziet het programma er uit?

We starten op 2 november, de eerste zaterdag na de herfstvakantie, met ons programma.
De lessen worden gegeven in een blok van 10 weken, dat afgesloten wordt met een presentatie of productie. Tot aan de zomer zijn er 3 blokken met elk hun eigen thema en docent. Iedere docent heeft zijn eigen specialisme, zodat je steeds nieuwe dingen leert.

 

Programma op een zaterdag:
's Ochtends is er van 10.00 - 12.30 uur een workshop.

 

Om 12.30 uur wordt er gezamenlijk geluncht.
Je neemt zelf je lunch mee, wij zorgen voor koffie, thee en limonade.

 

Na de lunch kun je op onderzoek uit: gezamenlijk werken aan jullie productie, een extra workshop volgen of werken aan kleding, decors, muziek voor de voorstelling enz. Natuurlijk zijn wij daarbij aanwezig om je te coachen & inspireren. Je kunt zelf bepalen hoe lang je door wilt werken.

 

Blok 1 : Body and Brain

In het eerste blok van het jaar nodigen we een professionele danser en dansdocent uit. Zijn naam is Milan Schudel.
Milan gaat op zijn eigen inspirerende wijze aan de slag met de thema’s 'identiteit' en 'zelfbeeld' en maakt daarbij gebruik van beweging, dans en andere fysieke uitingsvormen.

 

Waar ben je trots op en waar schaam je je voor? Hoe kijken anderen naar jou en hoe denk je dat anderen naar jou kijken? Dat zijn vragen die je dit blok gaat onderzoeken.

 

 

BLOK 3: I must be perfect

In het derde en laatste blok van dit jaar ga je samen met theatermaker en acteur Joeso Peters alles van dit jaar samenvoegen in 1 grote eindpresentatie / voorstelling.

 

Samen met Joeso ga je nadenken over hoe je al je ervaringen gaat vertalen naar een logisch en kloppend verhaal. Dit verhaal vormt de basis van de eindvoorstelling. In tien weken ga je repeteren, decor en kostuums maken en uiteindelijk ga je de voorstelling spelen voor publiek!

Deze voorstelling gaat spelen op een aantal festivals in de provincie.

BLOK 2: LABEL ME

In het tweede blok ga je aan de slag met theatervormgeefster en video- en fotografe Afke Manshanden.

Met Afke ga je onderzoeken wat het betekent om in hokjes te denken en om voortdurend gelabeld te worden. Wat zijn de gevolgen van dit ‘hokjesdenken’, wat doet het met ons en hoe werkt het door in ons eigen leven?

Je gaat onderzoeken hoe een ruimte gebruikt kan worden om je performance te versterken, wat een ruimte betekent voor de inhoud van je performance en hoe je die ruimte kunt beïnvloeden.


Volkshogescholen in Scandinavië als inspiratie

Het Achterland laat zich sterk inspireren door de opzet en structuur van de  Volkshogescholen in Scandinavië waarbij de dialoog tussen studenten en docenten voorop staat. Die dialoog is voor Het Achterland relevant, een gelijkwaardige leeromgeving voor leerlingen en docenten. De Volkshogescholen zijn plaatsen van zelf-ontdekking, waar je uitgedaagd wordt je eigen sterke punten te ontwikkelen en persoonlijk te groeien. Met je eigen houding, vaardigheden en motivatie zul je worden aangemoedigd om doelen te stellen en daaraan te werken. De sociale omgeving van de Volkshogescholen en de focus op communicatie, versterken van sociale vaardigheden en cohesie zijn belangrijke speerpunten van de structuur.